Tuesday, May 1, 2012

MACAM MANA HARI KEDUA??

yeay...akhirnya bulan mei!!! my month!!!....sambungan cerita psl budak2 istimewa tue..

hari kedua...perghhh..takut kot...dalam otak dah muncul2 idea nak ajar apa..siap cari bahan2 kat tenet dan print out tuk mereka......aku lagi suka bg dorg wat kerja byk2 dari aku byk berckp..bkn dorg nk dgr sgt pun...aku dpt idea..tunjuk video..tunjuk gambar..tunjuk replika...bg lembaran kerja...baru dorg dapat faham walaupun sikit...tak boleh nak push dorg dpt 100% per yang aku ajar pada hari yg sama...nest day/time subjek yg sama...aku bg lembaran kerja tuk ulangkaji...tue la idea yg aku dpt...aku termenung + dalam tidur barulah dpt ilham...haiya..susah woooo......xper3...take it easy k..nasib baik ada guideline silibus....ken aikut gak walaupun lompat2...hehhehe...guna guideline tue la nak ajar apa tuk next class.....

ajar n ajar n ajar.....dorg boleh faham sebenarnya...tapi agak lambat..sooo...bg kerja byk2 baru la dorg bertmbh2 faham....2nd day aku pun baru nak faham cmner nak tackle budak2 nie...2nd day aku bawa laptop sndiri...mcm2 video aku upload nak tunjuk kat dorg...smbil tunjuk video sambil terang...kdg2 dorg x fhm video tue..kena byk soaljwb dgn budak2...bg minda dorg terbuka + berfikir...

ada 4 kelas..kelas 1, pandai tapi xla pandai cm budak2 kelas perdana...kelas 2, semua boleh tapi dgn bimbingan guru...kelas 3, masih lemah dan kelas 4, lemah tapi kalau ajar boleh ikut...walaupun di bahgi kelas2 cm nie..x semestinya 1 kelas tue semua budak setaraf..tidakkkk....2nd day nie la baru aku taw...lembaran kerja x leh bg sama tuk setiap budak...kena bg ikut kemampuan dorg tapi masih dlm tajuk yg sama....nak tackle budak2 nie susah sbnrnya...kena pandai main psikologi...

hari kedua aku wat muka masam jer..kononnya garang..xleh senyum pun...nanti dorg naek kepala...aku x bwa hp masuk kelas dah..aku bwa marker+pen merah+pen hitam+laptop..tue jer...fobia dgn budak yg maen hp aku tue..bila aku wta muka garang...semua rajin wat keje...konon fokus per aku ajar...kelakar gak...tapi x leh gelak dalam kelas..nnt dorg ingat aku ajar maen2...budak2 nie tak boleh garang sgt dan tak boleh bagi muka..sooo..kena garang bertempat....aku kena belajar byk benda...

dah habis ajar..bg dorg wat lembaran...tak boleh lepaskan dorg wat sendiri cm tue jer..g kat dorg sorg2..tgk per dorg wat..ajar + soaljwb dgn dorg...aku x kan tlg wat kan..aku akan ajar sikit2...aku tnyer smpai dorg jwb betul...kena wat cmtue klu x..smp bila2 pun harapkan guru jer...tapi klu x dpt gak..kena tlg gak la...dorg nie tak leh dipaksa sgt, tak leh di ajar2 byk2 sgt..nanti dorg jadi blur..so..ajar setakat kemampuan dorg...walaupun tajuk yg sama kena ulang byk kali...xper...biar dorg faham...kena byk2 bersabar nk ajar dorg nie...

SABAR SABAR SABAR.....


No comments:

Post a Comment